Katar “kanal” İstanbul
Çılgın Bir Kanal Hikayesi
Sinan Eskicioğlu
Halk Kitapevi 2020
208 Sayfa
1974 İzmir Doğumlu Sinan Eskicioğlu İlahiyat Fakültesi mezunu ve Almanya’da “Sosyal İşler ve Yöneticilik Bölmünde eğitim aldı.
2021 Yılında Türkiye’nin durumu: İşsizlik,eğitim ve sağlık imkanlarının kötüleşmesi, ekonomik kriz, artan intiharlar, boşanmalar, kadın ve çocuk tacizleri, cinayetler, yapılan usülsüzlükler, yolsuzluklar, adaletsizlikler birden gündemden düşürülerek, herkesi ilgilendiren ama dar bir çevrenin detaylarını bildiği, istifade ettiği Kanal İstanbul Projesi kamuoyunun önüne kondu.
Kanal İstanbul ile ilgili ezberleri bozan ve tüm konuları belge ve bilgisi ile kitabına alan Sinan Eskicioğlu’nun kitabı okunmaya değer.
Bende kitaptan aklımda kalanları sizlerle paylaşayım.
30 kilometre olan İstanbul Boğazına altarnatif kanal İstanbul. İstanbul Boğaz’ı 30 kilometre Kanal İstanbul 45 kilometre, Marmara’dan, Karadeniz’e 45 dakikada giden bir gemi Kanal İstanbul’dan 4 saatte geçecek .“ çünkü akıntı güçlü” Boğaz’ın Ender yeri 720 metre, Kanal’ın en geniş yeri 150 metre. Kanalı derinliği 25 metre, büyük petrol taşıyan tankerlerin dolu ilken suya batan kısmı 25-30 metre yani kanaldan geçmesi mümkün değil. Kanalın yapımında çıkacak hafriyatı on bin sarı kamyon 24 saat çalışma sistemi ile 4 yılda bitirecek. Tabi bu kamyonların yaratacağı emisyon ve trafik sorunu çok büyük problem. Çıkan hafriyatı İstanbul’un üç ilçesine dökecek okurlarsa o üç ilçe on katlı apartman büyüklüğünde yükselecek. Karadeniz’e dolgu olarak döküleceğini söylüyorlar; yayınlanan ÇED raporlarında denizin bu dolgu ile önceden yapılan bir işlem yok. “ Deniz tabanının hazırlanması ile” İstanbul’un yıllık hafriyatı belli sırf Kanaldan çıkan hafriyat İstanbul’un 50 yıllık miktarı. Kanal’ın yapımı ile meydana gelen tatlı su baraj ve göllerinde İstanbul’un su ihtiyacının % 29 u yok oluyor. Kanal ile meydana gelen adada bir milyon ikiyüzbin yeni insan demek, kanal ile meydana &elen adada 8 milyon insan yaşaması demek.
İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Milletler Arası Özel Hukuk Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Der.Bahadır Erdem’e göre Montrö Boğazlar Sözleşmesi kapsamında İstanbul Boğazı’ndan geçiş hakkı olan gemilerin ücret ödeyerek